Hoefijzer werpen: het spel

Heb je ooit het eeuwenoude spel met hoefijzers gespeeld? Hoefijzer werpen is heel leuk, maar ook serieus als je het speelt volgens de juiste regels. Er is een officiële Nationale Horseshoe Pitchers Association in de Verenigde Staten, een bestuursorgaan van de sport die streng toezicht houd op de regels, richtlijnen en specificaties. In Amerika is het spel mateloos populair. Je kunt het vergelijken met het jeu du boules van de Fransen. Laten we u de spelregels van dit bijzondere spel uitleggen - Veel Geluk!


hoefijzer werpen

Foto Shutterstock:



hoefijzer werpen
Het hoefijzer speelveld

Het hoefijzer speelveld

Het speelveld is een lange, smalle strook met twee bredere uiteinden, elk met een werpruimte van 6 vierkante voet (een voet is ongeveer 30 cm) duidelijk gemarkeerd met kalk of verf. Binnen deze ruimte is een kleinere rechthoek, de 'Pit' die gevuld is met zand. In het midden van deze pit staat een ijzeren staaf van 1 inch dik, 15 inch lang, die een paar inch voorover staat, richting de speler. De staven staan precies 40 voet uit elkaar. De spelers staan binnen de ruimte van 6 voet, maar buiten de ruimte met de ijzeren staaf als ze de hoefijzers werpen (de Pit).




horseshoe pitch set
Hoefijzers om te werpen (foto van Amazon)

De hoefijzers

Als je het spel precies volgens de regels speelt, dan moet ieder hoefijzer 2 (us) pond wegen met een maat van 7 en 5/8 inch breed hebben. De ruimte tussen de opening moet 3,5 inch breed zijn (volgens de regels van de NHPA). Het spel wordt door twee tegenstanders gepeeld die ieder twee hoefijzers hebben. De hoefijzers hebben per set een andere kleur om ze goed uit elkaar te kunnen houden tijdens het spel. Wij van hoefijzers.nl vinden het eigenlijk wel erg jammer: De gebruikte werp-hoefijzers zijn namelijk helemaal geen echte hoefijzers... Daar zijn ze niet voor geschikt. We hebben in onze shop een prachtige set te koop: de originele 'horseshoepitching' set die is goegekeurd door de NHPA


Het hoefijzer spel
Het spel!

Het werpspel

Gooi een muntje om te bepalen wie mag beginnen. De eerste werpt stuk voor stuk zijn ijzers richting de ijzeren staaf aan de andere kant van het veld. De bedoeling is dat het ijzer om de staaf heen valt, of anders zo dicht mogelijk in de buurt daarvan. Zodra twee ijzers zijn gegooid wisselen de spelers van positie op het speelveld en spelen verder tot één van de spelers wint (zie puntentelling hieronder). Een hoefijzer dat om de ijzeren staaf blijft liggen wordt een 'Ringer' genoemd en geeft de speler drie punten.



horseshoe pitch scoresheet
Score kaart

Het puntensysteem van hoefijzer werpen

  1. Een hoefijzer dat het dichtst bij de staak ligt scoort 1 punt. 
  2. Twee ijzers dichter bij dan een van de ijzers van de tegenstander(s) scoort 2 punten. 
  3. Een ringer scoort 3 punten. 
  4. Een ringer en een dichtstbij van dezelfde speler scoort 4 punten. 
  5. Twee ringers van één speler of team en geen enkele voor de tegenstander(s) scoort 6 punten. 
  6. In het geval van gelijke worpen door tegen-spelers worden alle punten geschrapt 
  7. De winnnaar is diegene die het eerste 21 punten haalt.

Veel geluk!